DOLCE&GABBANA KING


kingfoto1Stefano Gabbana en Domenico Dolce vormen al ruim 35 jaar een uitermate succesvol duo in de internationale modescene. Waarbij ze met name hun Italiaanse/Siciliaanse stempel drukken op alles wat uit hun creatieve koker verschijnt. Hun zakenimperium behelst meer dan alleen kleding; denk hierbij aan interieur items, juwelen en beauty/parfum producten. Hun allereerste geur voor mannen Dolce&Gabbana Pour Homme stamt uit 1994 en is inmiddels uitgegroeid tot een klassieker. Anno nu lanceren ze King voor de man die de konig is van zijn alledaagse leven...

 

  • DAPHNÉ BUGEY & NATHALIE LORSON

 

King is gecreëerd door 2 Franse vrouwelijke parfumeurs: Daphné Bugey en Nathalie Lorson. Daphné was onder andere verantwoordelijk voor: DSquared 2 He Wood, Scandal van Jean-Paul Gaultier en Aura van Mugler. Nathalie creëerde eerder onder andere: Bentley for Men, Cool Water Deep van Davidoff en Gentlemen van Givenchy. “Dolce&Gabbana wilden een moderne geur creëren, maar dan wel 1 die als uitgangspunt heeft de Italiaanse man. Geïnspireerd door zijn roots en het Italiaanse platteland. Ze wilden iets houtachtig en vanaf het begin had ik het idee om hout te associëren met iets kruidigs en dan in het bijzonder met pittige rode chilipepers. Dit aangezien chilipepers in Sicilië wordt geassocieerd met geluk en succes”, aldus Daphné Bugey. In totaal heeft het 2 jaar geduurd om King te produceren. “Vandaag de dag is het voor een product erg moeilijk om relevant en populair te blijven. Onze uitdaging bestond erin om iets in evenwicht te brengen dat op een natuurlijke manier de roots van Italië weergeeft, maar om dat verhaal op een nieuwe en moderne manier te vertellen. Mannen zijn eraan gewend om vertrouwde aromatische geuren te hebben, maar de recente groei in niche trends laten juist zien dat mannen steeds meer open staan voor om verschillende olfactieve gebieden te verkennen”, verklaart Nathalie Lorson.

 

 

Zoals veel parfums opent King onmiddellijk sterk door de verkwikkende bloedsinaasappel en Siciliaanse citroen. Dat prikkelt gelijk in je neus; een pittig gekruide sensatie. Door de chillipepers wordt dat aroma nog eens flink versterkt, maar geeft daarnaast ook warmte aan King. Spicy en hot! Maar naarmate de krachtige chillipeper is uitgewerkt blijft King vooral een natuurlijk karakter behouden door de natuurlijke ingrediënten zoals: geranium, lavendel en cederhout. Waarbij op mijn huid met name de hartnoot van geranium de boventoon voert, weliswaar omringd met een vleugje van chillipeper. King ruikt hierdoor vertrouwd en bekend, en mist een bepaalde spanning om zich van andere bestaande parfums te doen onderscheiden. Want het is niet een specifiek spannend of afwijkend parfum; wat in schril contrast staat met het concept van D&G om een moderne geur te creëren. En dat zie ik als een gemiste kans. Daarom weet ik ook niet helemaal zeker of ik mij de koning te rijk voel met KING. Aan de gebeitelde glazen rechthoekige flacon is jarenlang gewerkt. De dop is handgemaakt en uniek; een kroon die bedekt is met deeltjes van 24 karaat goud en omringd door blauwe steenachtige bolletjes. Diezelfde kroon komt goudkleurig terug op de diepblauwe verpakking. 

 

 

  • MARIANO DI VAIO

flaconking 

Als gezicht voor de King campagne hebben Dolce&Gabbana gekozen voor de 30-jarige Italiaanse ex-model, entrepreneur en influencer Mariano Di Vaio. In 2018 werd hij nog door Forbes benoemd tot de meest toonaangevende mannelijke influencer van Italië in de detailhandel en e-commercie. Dit voor zijn aandeel als CEO van e-commerce Nohow. Daarnaast ontving hij van het mannentijdschrift GQ de titel: Man of the Year for best Fashion Influencer. Mariano is getrouwd en heeft 3 zoontjes. “De samenwerking met Dolce&Gabbana kwam zo’n anderhalf jaar geleden tot stand toen ik samen met mijn vrouw als model voor hun show liep. Na een paar maanden vertelde Stefano Gabbana me dat ze aan mij en mijn familie dachten voor een nieuw herenparfum die ze gingen lanceren. En vanaf toen is het ontstaan. Dat ik nu het gezicht ben geworden van een D&G parfum was altijd al een tienerdroom voor mij. Toen ik 18 was en nog afwisselend in New York en Londen woonde als model, bracht ik veel tijd door met andere modellen. Regelmatig hadden we het over wat onze dromen en doelen voor de toekomst waren. En we waren het er allemaal eensgezind over eens dat het beste wat een mannelijk model zich kon wensen was om eens hét gezicht te worden van een D&G parfum. Dus voor mij is dit echt een droom die nu uitkomt.” En een slimme zet van D&G om juist hem als model in te zetten; zo profiteren ze gelijktijdig van zijn 6.1 miljoen volgers via Instagram.

 

 

Persoonlijk geeft Mariano de voorkeur aan houtnoten in parfums. Die associeert hij met mannelijkheid en sexy. “Als het op parfums aankomt dan ben ik nogal kieskeurig. En nu dat ik het gezicht ben van King was ik nogal bang dat ik de geur niet lekker zou vinden. Toen ik dan ook hoorde dat ze rode chilipepers aan citrus en hout hadden toegevoegd dacht ik dat ze gek waren geworden, maar het werkt echt. Chilipepers maakt de geur juist stimulerender en energieker. Het is een zeer verrassende combinatie. Ik ben echt verliefd geworden op King. En wel in die mate dat ik in de eerste maand bijna een fles heb opgemaakt. Mijn favoriete geurnoot in King is echter die van hout. Ik ben er echt verliefd op geworden en vindt die houten geurnoot ongelofelijk fascinerend. Zelf zou ik King omschrijven als: fris, sterk en stoutmoedig.”

 

 

  • #OWNYOURCROWN

 3king

King wordt op de markt gelanceerd als een geur voor “de man die koning is van zijn alledaagse leven”. De geur heeft als inspiratie de man die zijn eigen pad volgt; zijn familie koestert en met name zijn geliefden boven alles en iedereen. “De King man van D&G is absoluut charismatisch”, aldus Mariano Di Vaio. “Hij is de koning van zijn dagelijkse leven, niet alleen over wat hij bereikt heeft maar juist omdat hij voor zijn familie en vrienden zorgt. Hij weet waar hij vandaan komt en vergeet daarbij zijn roots niet. En hij weet waar hij heen wil gaan. Hij is zelfverzekerd, elegant en sexy. Het voelt wellicht wat arrogant om jezelf koning te noemen, maar als je begrijpt dat ermee bedoeld wordt om jezelf goed te laten voelen in je eigen lichaam dan is het een stuk logischer. Als man zijnde is het eerst nodig dat we koning zijn van onze eigen geest, of dat nu betekent dat we de best mogelijke echtgenoot of ouder moeten zijn. Toen ik eenmaal begreep dat dát de kernwaarde van het product King is, was ik opgewonden om hieraan mee te doen.”

 

 

De bijbehorende commercial ademt alles uit waar de Dolce&Gabbana man/uomo voor staat: mannelijk, verleidelijk, zelfverzekerd met een hoog viriel Italiaans playboy gehalte. Met zijn zuidelijke looks is Mariano dan ook de perfecte personificatie van hoe deze man eruit moet zien. Geheel passend in de (ideale) D&G stramien waaraan hun mannen moeten voldoen. Maar in hoeverre is dat beeld nog van toepassing op de huidige man van vandaag? En heeft dat anno 2019 nog wel een overtuigende verkoopwaarde? Zijn die cliché beelden in de commercial nog relevant in een maatschappij waarin de scheidingslijnen wat mannelijk en vrouwelijk is steeds meer in elkaar overlopen? Wellicht nog niet voor de masculiene D&G man…

CONTACT

Wilt u mij iets vertellen, of heeft u een interessant product voor de site? Neem dan contact op met:
Bernardo van Eekhout | 06 - 50 59 81 32 | info@beautyformen.nl
Of vul het onderstaande contactformulier in: