A*MEN MUGLER


AMEN1aMet name in de jaren’90 begonnen veel cosmeticamerken met het geven van dezelfde naam aan mannengeuren als die van al bestaande damesgeuren. Een slimme marketingtruc om zo mee te varen op de al heersende naamsbekendheid. Denk hierbij aan Opium Pour Homme van Y.S.L. Allure Homme van Chanel, Dune Homme van Christian Dior en Obsession For Men van Calvin Klein. En zo geschiedde het dat de Franse mode topdesigner Thierry Mugler een mannelijke variant wilde van zijn in 1992 uitgebrachte immens populaire vrouwenparfum Angel. Een mannelijk parfum naar zijn eigen beeld. Het moest de eerste mannelijke gourmand parfum voor mannen gaan worden. Hij schakelde hierbij de hulp in van de Franse parfumeur Jacques Huclier om dit te realiseren. En zo zag Angel*Men in 1996 voor het eerst het levenslicht…

 

Met het parfum ANGEL heeft Thierry Mugler (die nu overigens liever Manfred wil worden genoemd, wat ook zijn eerste naam is) een ware goudmijn aangeboord. Het hemelsblauw gekleurde parfum met haar opvallende chocolade en vanille noten in een stervormig flacon, is nog steeds 1 van de bestverkochte parfums wereldwijd. Met jaarlijkse omzetcijfers van zo’n slordige 280 miljoen dollar. “Ik wilde een parfum creëren waar mensen zich in konden herkennen. Iets met tederheid, met jeugd. Dat was ook het idee achter het chocolade aspect; zoals je de persoon waar je van houdt als het ware wilt opeten. Ik heb hiervoor speciale chocolade- en koffie essences laten creëren die nog nooit eerder in de parfum industrie waren gebruikt. Ik heb destijds veel risico genomen. De naam, de kleur, de parfumflacon. Het was allemaal een gevecht.” Ondanks zijn mega succes als mode designer keerde Mugler in 2003 vrij onverwachts de modewereld zijn rug toe en werd zijn gelijknamige modehuis gesloten. Het Franse cosmeticaconcern Clarins besloot als eigenaar hiertoe na tegenvallende verkoopcijfers, maar is momenteel nog steeds verantwoordelijk voor het uitbrengen en produceren van Mugler parfums. Manfred zelf is persoonlijk nog steeds creatief verantwoordelijk voor de concepten, de namen en de reclamecampagnes als het om zijn parfums gaat. Want parfums hebben nog steeds zijn grote interesse.

 

 

“Parfum staat zo dicht tegen emotie aan. Dat is de reden waarom ik er ook zo van houd”, aldus Mugler. “Parfum zorgt voor zo een goede connectie tussen mensen. Als je op iemand verliefd wordt dan is geur heel belangrijk. Dat kan uiteindelijk ook de herinnering aan die persoon worden. En ik houd ervan om mensen daarbij te helpen. Ik geef graag wat vreugde aan de mensen. Geur is aan de ene kant een enorme zakelijke aangelegenheid maar aan de andere kant ook zo fragiel. Je kunt het nog zo uitgekiend op de markt brengen maar dan nog weet je niet of het een succes zal gaan worden. Het is iets heel menselijks en het raakt zoveel intieme emotionele aspecten. Het is echt een taal op zich en het spreekt mensen wel of niet aan. Daar zit iets magisch aan vast. En ik houd enorm van dat risico die eraan verbonden is.”

AMEN2 

 

  • ANGEL* MEN

 

Om het parfum naar zijn evenbeeld te creëren schakelde Mugler de hulp in van de bekende Franse parfumeur Jacques Huclier. Want na het ongekende succes van Angel wilde Mugler dezelfde lekkernijen aanbieden in een mannelijk parfum. “Angel Men was mijn allereerste parfum voor mannen. Hoewel we al veel bekendheid genoten in de vrouwensector met Angel, kostte het ons toch tijd om geaccepteerd te raken in de mannen sector. Er heerste toen het cliché gedachte dat mannen simpelweg niet in geuren geïnteresseerd waren. Maar ik wilde hen juist naar een andere wereld transporteren; een bovennatuurlijk universum. Want wat juist de succesfactor van Angel was, of een deel ervan, is het denkbeeldige wereld die erom heen hangt. In mijn ogen was de beste strategie om zo’n zelfde denkbeeldige olfactorische gevoelige wereld aan mannen te bieden.” Met Angel* Men (wat later veranderde in A*Men) creëerde Mugler de eerste mannelijke gourmand parfum: wat betekent dat er eetbare ingrediënten in het parfum zijn verwerkt. Zo bevat A*Men o.a. karamel, cacao en amandel.

 

 

Jacques Huclier bedacht A*Men in eerste instantie als een vriendelijk parfum met aromatische Citrus noten die geruststellen. “Ik denk dat A*Men een vriendelijke geur is. Maar ik voegde ingrediënten toe om het mysterieuzer te maken. Interessanter om er iets grandioos van te maken. In het begin was het wel een beetje raar dat geleidelijk aan meer en meer mensen van dit parfum gingen houden.” Niet voor niets werd A*Men in 1998 door de Fragrance Foundation uitgeroepen tot het beste mannenparfum. Mugler zelf was ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de flacon die qua design geïnspireerd is op een whisky heupfles die mannelijkheid uitstraalt. De bijbehorende visual laat een halfman, halfgod zien die bekleed is met glanzend metaal. Geïnspireerd op Mugler’s favoriete jaren ‘60 superheld the Silver Surfer van de stripboeken van Marvel. Begeleid door de fameuze ster die het lievelingssymbool is van Thierry Mugler. “A*Men is een unieke signatuur voor een verzekerde en dynamische man. De visual die ik destijds gefotografeerd heb was als tijdloos bedoeld. Hij beeldt een sterke mannelijkheid uit, verassend en sensueel voor een veroverende man.”

 

 

A*Men is met geen ander mannenparfum te vergelijken want het valt niet onder de categorie kruidig, fris, aquatisch, zoet of bloemig. Het heeft zijn eigen uitgesproken karakter. Wellicht komt dat ook door de enorme verscheidenheid aan ingrediënten zoals: jasmijn, honing, karamel, patchoeli, amandel, vanille, koffie en sandelhout. Gelijk bij de opening heeft dit parfum een enorme warme sensatie alsof iets geschroeid is en de walm ervan naar je reukorgaan komt: verbrande koffiebonen met een toets van karamel en honing. Dit komt wel het dichtst bij de beste beschrijving ervan. En wat ik dus overduidelijk ruik zijn de Pur Arabica-koffiebonen. Geleidelijk aan wordt A*Men sensueler en zoeter door de vanille, tonkaboon, lelietjes-van-dalen en amber. Ik had verwacht dat dit parfum nogal zwaar zou zijn maar dat is ze verre van. Niet iedere man zal deze mix van geurnoten kunnen waarderen maar juist het mysterieuze van dit parfum maakt haar zo uniek en origineel. Wellicht even wennen maar daarna ga deze versie enorm waarderen. Vanwege haar zoete gourmand ingrediënten wordt A*MEN ook wel de dragqueen onder de mannenparfums genoemd. In de loop der jaren wordt de A*MEN parfum aangevuld met limited editions. Deze speciale parfum uitgaves zijn erop gericht om de mannelijke consument iedere keer weer te boeien met een speciaal toegevoegd ingrediënt. Waarbij de vorm van iedere parfumflacon identiek is aan het origineel van A*MEN, maar de kleur onderling verschilt alsmede de textuur ervan.

 

 

  • A*MEN PURE HAVANNE - 2011

 havanne2

Dit parfum is een ontmoeting & samensmelting van 2 luxe werelden: die van de fijne Cubaanse sigaren en van de A*Men. Je ruikt onmiddellijk de zoete A*Men gourmand blend van vanille, tonkabonen, karamel en amandel met de warmte van cacao en tabak. Waarbij vooral in deze versie de cacao het meest prominent naar voren komt. A*Men Pure Havane is een perfecte gourmand parfumcombinatie met de tabaksgeur van de fijnste Cubaanse sigaren. Semi warm/zoet Oriëntaals en ongelofelijk sensueel. Na enkele minuten komt met name de warmte van de tabaksbladeren goed naar voren, wat een zeer mannelijke toets aan dit parfum geeft. En nog rijker wordt het als de bittere cacao zich opdringt. Wat wil je nog meer: honing, vanille, tabak en cacao. Beter dan dit wordt het niet. Niet geheel verwonderlijk is deze versie 1 van de meest populaire binnen de A*Men lijn.

 

 

  • A*MEN PURE LEATHER - 2012

 

Om de 20e verjaardag te vieren van Thierry Mugler Parfums werd de Pure Leather versie in 2012 uitgebracht. Dit parfum is gecreëerd door het originele A*Men parfum gedurende 4 weken te laten rijpen in lederen tanks in de Clarins laboratorium in Straatsburg. “Waardoor het aroma van het parfum naar een hoger niveau wordt gebracht met de viriele mannelijkheid van rijk leder”, aldus Thierry Mugler Parfums. Bij de opening ruik je dan ook het bekende zoete gourmand blend, maar ditmaal overheerst het pittige/scherpe door de toegevoegde pepermunt in de topnoot. Hierdoor is Pure Leather frisser dan het origineel en minder chocolade-achtig. Maar juist die tegenstelling van zoet en scherp fris maakt dit parfum uitermate interessant. Een soort van spel tussen beide noten die je om en om ruikt en die elkaar juist versterken. Een mooi contrast tussen zoet en fris maar nog steeds ongelofelijk rijk qua geursensatie. Lees: warm, kruidig, balsemachtig. Maar na een paar uur is het toch de pepermunt die wint en de boventoon voert. Het lederaspect hebben ze ingenieus doorgetrokken naar de textuur van de flacon; die voelt daadwerkelijk als leder aan en slaat bij het aanraken gevlekt wit uit. De iconische blauwe ster in het midden van de flacon is in deze versie diep donkerrood.

 

 

  • A*MEN PURE WOOD - 2014

 

Met dit parfum nodigt Mugler de man uit om te reizen naar het hart van de houtige noot. Volgens het persbericht is dit parfum “Een olfactorische toewijding aan de houtachtige noot. Een elegant maar toch ruig accent in mannelijke parfums, moedig herzien voor deze gelegenheid. De ongetemde energie van de natuur botst met de verfijning van A*Men. Een parfum voor connaisseurs alleen.” Door de naam WOOD verwacht je al snel gelijk houtnoten te ruiken maar niets is minder waar; wat je wel onmiddellijk ruikt is de bekende gourmand blend die in alle A* MEN uitvoeringen terugkomen. Maar nu in een lichtere/zachtere versie waarbij vanille en koffie ditmaal de boventoon voeren. Ik moet echt mijn best doen om toch iets van een houtnoot te ontdekken. Nadat de geur ietwat is vervlogen ruik ik lichtjes eikenhout, maar echt minimaal. Deze Pure Wood versie is duidelijk een minder “schreeuwerige” versie dan zijn voorgangers. Subtieler en discreter. Geen meesterwerk maar wel zeer draagbaar. Ideaal voor mannen die de originele A*Men net iets te veel van het zoete vinden. De flacon is zo ontworpen alsof het lijkt dat het van hout is gemaakt; omhuld door rubber met een gegroefd houtpatroon. De glazen ster in het midden heeft ditmaal een warme amberkleurige uitvoering.

 

flacontonka 

  • A*MEN PURE TONKA - 2016

 

In het persbericht wordt Pure Tonka omschreven als “een opwindende geur voor een man die niemand kan weerstaan. Een brandende fusie tussen de sensualiteit van tonkabonen en de zuiverheid van lavendel.” De naam Pure Tonka geeft al aan dat dit parfum gecreëerd is rondom gebrande tonkabonen; warm, zacht en sensueel. Dit edel ingrediënt ziet eruit als gerimpelde boontjes met een donkerbruine binnenkant. Tonkabonen zijn de zaden van de tropische vlinderbloemen die oorspronkelijk vooral in Venezuela voorkwamen. De geur van tonkabonen doet denken aan volle vanille, warme pudding, amandelen, kaneel en exotische rum. En dat alles door elkaar gemengd. In heren parfums is het 1 van de meeste gebruikte ingrediënten. Zoals te verwachten is Pure Tonka vanaf het begin af aan een instant feest voor je neus. Alle overheerlijke geurfacetten van de tonkaboon komen aan bod: vanille, kaneel en karamel wisselen elkaar dansend af. Subtiel sensueel zonder dat het té opdringerig is. Stroperig lekker! Dit alles aangevuld met basisnoten van cacao, koffie en siroop maken van Pure Tonka een uitermate verleidelijk en warm extatisch parfum waar je maar geen genoeg van krijgt. Dit wil je gewoon hebben.

 

 

De in A*MEN PURE TONKA gebruikte tonkabonen zijn duurzaam en ecologisch vriendelijk geteeld om ze te oogsten. Givaudan (de producent van geur -en smaakstoffen) heeft een beschermd programma opgezet voor natuurbehoud in Venezuela met steun van de wereldwijde organisatie Conservation International. Het is een samenwerkingsprogramma ten gunste van duurzame ontwikkeling, bescherming van de plaatselijke fauna en steun aan plaatselijke families die de tonkabonen oogsten.

 

 

  • A*MEN KRYPTOMINT - 2017

 

De mintgroene kleur van de rubberen A*Men Kryptomint flacon verraadt al gelijk welk ingrediënt in dit parfum de hoofddrol speelt: knisperende pepermunt. Als geneesmiddel wordt pepermunt al eeuwenlang gebruikt vanwege haar verdovende, antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen. Maar ook als smaakmaker vind je pepermunt terug in kauwgom, snoepgoed en alcoholische dranken. Daarnaast is frisse pepermunt ook een veel voorkomend ingrediënt in parfums voor mannen, die daardoor opwekkend werken en al je zintuigen prikkelen. Voorbeelden hiervan zijn o.a.: Guerlain Homme, Cool Water van Davidoff, Creed Viking, Le Male van Gaultier en Hugo Iced. Je neus wordt inderdaad in het begin gelijk geprikkeld door de frisse pepermunt, maar toch is deze versie minder ijzig scherp dan zou je verwachten. Als de pepermunt wolk eenmaal is vervlogen dan komt de bekende licht zoete A*Men gourmand basis naar voren, maar nu met een infusie van Egyptische geranium. Hierdoor wordt het zoete wat groener. Juist die mix van pepermunt en geranium complementeren elkaar harmonieus.

CONTACT

Wilt u mij iets vertellen, of heeft u een interessant product voor de site? Neem dan contact op met:
Bernardo van Eekhout | 06 - 50 59 81 32 | info@beautyformen.nl
Of vul het onderstaande contactformulier in: